Firmalar kuruldukları günden itibaren büyür ve gelişirler. Bu büyüme ve gelişim nedeni ile zaman içerisinde firma yöneticileri daha iyi, daha güçlü bir imaj için logolarını değiştirme ihtiyacı hissederler. Logo tasarımı, markalaşma sürecinde oldukça önemli bir yere sahiptir. Kullanılan renkler, yazı karakteri, tipografi, ikon ve şekiller kullanıcıların akıllarında yer ettiği için logo hazırlanırken özenli davranılması gerekiyor. Modern çağın ihtiyaçlarını karşılayamayan bir logo marka imajınıza zarar vermeye başlayacaktır.
Zaman içerisinde firmalar bir çok nedenden dolayı ogolarını değiştirme veya yenileme yoluna gitmeyi tercih ediyorlar. Özellikle son birkaç yılda birçok teknoloji şirketi logolarını değiştirdi. Peki logoda değişime gidileceği zaman nelere dikkat etmek gerekiyor, logo değişimi ne zaman ve neden yapılmalı?
Logo zamanın gereksinimlerini karşılamıyorsa
Zaman içinde hem teknolojinin hem de tasarım standartlarının değişmesiyle beraber markaların kullandıkları logolar çağın gerisinde kalabiliyorlar. Kullanılan yazı fontları, renkler veya şekiller günün standartlarına uyum sağlamıyor ve eskiyi yansıtıyorsa logo değişimi yapmak mantıklı bir davranış olmaktadır. Örneğin eski tekstil firmalarının bir çoğunda oldukça karmaşık şekiller, tekstil makinesi gibi resimler kullanılmaktadır. Oysa o tekstil makinesi artık kullanılmamaktadır.
Marka algısında olumlu bir değişim yapacaksa
Logonuzu değiştirdiğinizde bu değişimin müşterilerinizde olumlu bir etki bırakacağını düşünüyorsanız logo değişikliğine gidilebilir. Tüketicilerin sadece logonuzdan etkilenerek alışveriş yapacaklarını düşünüyorsanız yada logo değişiminin markanızın algısını yükselteceğine inanıyorsanız bu değişime gidilebilir. Çünkü logonuzu değiştirdiğinizde bunun size bir maliyet getireceğini unutmamanız gerekiyor, ürünlerin üzerindeki etiketler, internet sitedeki logo ve bunun gibi logonuzun bulunduğu tüm yerlerde yeni logonuzu ekleyeceğiniz için bu maliyet artacaktır.
Logonuz teknik sorunlar yaratıyorsa
Logonuz teknik açıdan çok kompleks ve ölçümleme konusunda sorun yaratıyorsa logo değişikliği yapılması faydalı olabilir. Bunun yanı sıra çok fazla renkli olan logoların basımı sırasında maliyetler de yüksek olacağı için yeni bir logoya geçmek şirket için iyi olabilir.
Şirketiniz globalleşiyor ya da yurtdışına açılıyorsa
Şirketiniz global pazarlarda yer almaya başlıyorsa logonuzda değişikliğe gitmeniz doğru bir adım olabilir. Markanızın Türkiye dışındaki pazarlarda da tanınabilmesi açısından iyi olacağı gibi yeni logonuzda artık yurtdışına açıldığınız ve büyüdüğünüz mesajını da verme şansınız olabilir.
Sattığınız ürün kategorilerinde değişikliklere gidiyorsanız
Dikeyde hizmet veren; fakat daha geniş ürün kategorileriyle hizmet vermeyi planlıyorsanız logonuzu değiştirmek iyi bir stratejik hamle olabilir. Bunun örneği olarak Starbucks verilebilir. Daha önceki logosunda “Kahve” ibaresi bulunan Starbucks, bu ibareyi kaldırarak yeni bir logo tasarlamıştı ve bunun nedeni olarak da şirketin artık kahve dışındaki ürünlerle de hizmet vermeye başlaması gösterilmişti.
Farklı bir şirketle birleşme ya da ortaklık durumu varsa
Markanız farklı bir şirketle ortak olduysa ya da birleşme durumu varsa şirketin logosunda değişikliğe gitmek faydalı olabilir. Yeni logoda ortaklık durumuna bağlı olarak iki şirketi de yansıtacak semboller ya da isim kullanımı tercih edilebilir. Şirketin adının değişmesi durumda ise yeni bir logo gereksinimi kendiliğinden ortaya çıkacaktır.